سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 314985
کل یادداشتها ها : 81
خبر مایه

موسیقی


در دین مقدس اسلام بسیار سفارش شده که نماز را در مسجد بخوانند. مساجد از حیث فضیلت به ترتیب: مسجد الحرام،‌ مسجد النّبی(ص)، مسجد کوفه، بیت المقدس، مسجد جامع هر شهر،‌ مسجد محلّه و مسجد بازار می باشند. برای زنان اگر حجاب خود را حفظ کنند،‌ نماز خواندن در مسجد بهتراست. نماز در حرم امامان مستحب است، مخصوصاً در حرم امیرالمؤمنین برابر دویست هزار نماز است.(1)
مستحب است نماز گزار با عمامه و عبا و با لباس سفید نماز بخواند و بوی خوش استفاده کند، انگشتر عقیق به دست کند.(2)
برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای یومیه اذان و اقامه بگویند.(3)
مستحب است موقع "الله اکبر" گفتن دست ها را تا مقابل گوش ها بالا ببرد و بعد از گفتن "الله اکبر" ( در اول نماز) بگوید: "یا محسن قد أتاک المسی و ... ".(4)
مستحب است نمازگزار در حالت ایستادن، بدن را راست نگه دارد؛ شانه ها را پایین بیاندازد؛ دست ها را روی ران ها بگذارد؛ انگشتها را به هم بچسباند؛ جای سجده را نگاه کند؛ سنگینی بدن را به طور مساوی روی دو پا بیاندازد؛ با خضوع و خشوع باشد؛ پاها را پس و پیش نگذارد؛ اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله دهد و اگز زن است پاها را به هم بچسباند.(5)
مستحب است در رکعت اوّل پیش از خواندن حمد بگوید: "أعوذ بالله من الشّیطان الرجیم" و در رکعت اول و دوّم نماز ظهر و عصر "بسم الله الرحمن الرحیم" را بلند بگوید و حمد و سوره را شمرده بخواند و در آخر هر آیه وقف کند. در حال خواندن آیه به معنای آن توجه کند. اگر نماز را به جماعت می خواند، بعد از تمام شدن حمد امام و اگر فرادا می خواند بعد از آن که حمد تمام شد بگوید: " الحمد لله رب العالمین" و بعد از خواندن سورة‌ "قل هو الله احد" یک یا دو یا سه مرتبه بگوید: "کذلک الله ربّی". بعد از خواندن سوره کمی صبر کند، بعد تکبیر بگوید و به رکوع رود. مستحب است در تمام نمازها در رکعت اوّل سورة‌ انا انزلنا و در رکعت دوم سورة‌ "قل هو الله احد" را بخواند.(6) 
مستحب است بعد از تسبیحات اربعه "استغفرالله ربی و اتوب الیه" بگوید و به رکوع برود.(7)
مستحب است پیش از رفتن به رکوع در حالی که راست ایستاده تکبیر بگوید و در رکوع زانوها را به عقب دهد و پشت را صاف نگه دارد و گردن را بکشد و مساوی پشت نگهدارد و بین دو قدم را نگاه کند و بعد از آن که از رکوع برخاست و راست ایستاد،‌ در حال آرامی بدن بگوید: "سمع الله لِمَن حمده".(8)
در رکوع و سجده مستحب است ذکر "سبحان ربی الاعلی و بحمده" و "سبحان ربی العظیم و بحمده" را سه مرتبه یا هفت مرتبه یا بیشتر بگوید.(9)
مستحب است در سجده ها بعد از ذکر واجب، صلوات بفرستد و سجده ها را طول بدهد و بعد از سربرداشتن الله اکبر بگوید و بین سجده ها در حالی که نشسته است "استغفرالله ربی و اتوب الیه" بگوید و بعد تکبیر بگوید و به سجده امام برود.(10)

پی نوشت ها:
1.توضیح المسائل مراجع، ج 1،‌ مسئله‌893 به بعد
2.همان، مسئله 864
3.همان، مسئله 916
4.همان، مسئله954 و 955
5.همان، مسئله ‌977
6.همان، مسئله 1017
7.همان، مسئله ‌1014
8.همان، مسئله 1043
9.همان، مسئله 1049
10.همان، مسئله ‌1091

فهرست






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ