سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 15
کل بازدید : 314845
کل یادداشتها ها : 81
خبر مایه

موسیقی


دوستی پرسیده اند :  چرا شیعه برای نماز از مُهر استفاده می‏کند؟

برادر یا خواهرم  براساس ادله‏ای که از پیامبر (ص) و بزرگان دین به ما رسیده، باید سجده بر خاک و سنگ و شن و ماسه و دیگر چیزهایی که معدنی، خوراکی و پوشاکی نباشد، انجام گیرد.( توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1076)
از پیامبر (ص) نقل شده است: "فاذا سجدت فمکّن جبهتک من الارض؛ ( وسائل الشیعه، ج 4، ص 684، روایت 18) هنگامی که سجده می‏کنی، پیشانیت را بر زمین قرار ده".
هشام بن حکم از امام صادق (ع) پرسید: بر چه چیزهایی سجده جائز است؟ حضرت فرمود: سجده جائز نیست مگر بر زمین یا بر آنچه که از زمین بروید مگر خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها".
هشام پرسید علت آن چیست؟ حضرت فرمود: چون سجده برای خضوع و خشوع در برابر خدا است، پس سزاوار نیست که بر خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها که مورد علاقه و توجه اهل دنیا است، سجده شود". ( محمدی ری شهری، میزان الحکمة، عنوان 1749، به نقل از علل الشرایع، ج 1، ص 341)
پس بنا به عقیده شیعه باید سجده بر زمین و آنچه که از زمین است باشد، به غیر از معدنیات و خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها. البته اهل سنت می‏گویند: اگر انسان روی زمین بایستد، باید پیشانی را بر زمین بگذارد، ولی اگر روی فرش بایستد، روی فرش سجده می‏کنند.
تذکر این نکته لازم است مُهر همان خاک است که برای تسهیل و نظافت بر آن سجده می‏کنند

 فهرست


 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ