سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 11
کل بازدید : 314775
کل یادداشتها ها : 81
خبر مایه

موسیقی


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

اگر در تعداد رکعات نماز شک کنیم ، تکلیف چیست ؟
ابتدا مقداری فکر می کنید. اگر یقین یا گمان قوی به یکی از دو طرف شک پیدا کردید، به همان عمل کنید، مثلاً اگر شک کردید دو رکعت خوانده اید یا سه رکعت ، بعد از فکر کردن ، اگر احتمال قوی می دهیدسه رکعت خوانده اید، یک رکعت دیگر ـ در نماز چهار رکعتی ـ می خوانید و نماز شما صحیح است ، ولی اگر بعداز فکر کردن هم چنان در شک باقی ماندید، اگر نماز شما دو رکعتی ، مثل نماز صبح یا نماز آیات و یا نماز مسافر بود و یا نماز سه رکعتی ، مثل نماز مغرب باشد، نماز باطل است و باید آن را رها کنید و دوباره نماز بخوانید، اما اگر نماز چهار رکعتی ، مثل نماز ظهر، عصر و یا عشا باشد، در نُه صورت نماز صحیح است ، منتها بعد از تمام کردن نماز، سجده سهو یا نماز احتیاط دارد و در شش صورت دیگر نیز نماز صحیح است ، بدون این که سجده ءسهو یا نماز احتیاط داشته باشد، یعنی نباید به شک اعتنا کرد.
در چند صورت ، شک موجب باطل شدن نماز می گردد، از جمله : اگر کسی اصلاً نداند در رکعت چندم است و یا یک طرف شک او رکعت اول باشد، مثل کسی که شک کند یک رکعت خوانده یا دو رکعت و یا کسی که قبل از سجدهء دوم بین دو و سه یا بیش تر از سه شک کند. برای آگاهی بیش تر به رسالهء توضیح المسائل مرجع تقلید خود مراجعه نمایید.(توضیح المسائل مراجع ، ج 1 ص 658به بعد)

 فهرست


  

دوستی پرسیده اند :  چرا شیعه برای نماز از مُهر استفاده می‏کند؟

برادر یا خواهرم  براساس ادله‏ای که از پیامبر (ص) و بزرگان دین به ما رسیده، باید سجده بر خاک و سنگ و شن و ماسه و دیگر چیزهایی که معدنی، خوراکی و پوشاکی نباشد، انجام گیرد.( توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1076)
از پیامبر (ص) نقل شده است: "فاذا سجدت فمکّن جبهتک من الارض؛ ( وسائل الشیعه، ج 4، ص 684، روایت 18) هنگامی که سجده می‏کنی، پیشانیت را بر زمین قرار ده".
هشام بن حکم از امام صادق (ع) پرسید: بر چه چیزهایی سجده جائز است؟ حضرت فرمود: سجده جائز نیست مگر بر زمین یا بر آنچه که از زمین بروید مگر خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها".
هشام پرسید علت آن چیست؟ حضرت فرمود: چون سجده برای خضوع و خشوع در برابر خدا است، پس سزاوار نیست که بر خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها که مورد علاقه و توجه اهل دنیا است، سجده شود". ( محمدی ری شهری، میزان الحکمة، عنوان 1749، به نقل از علل الشرایع، ج 1، ص 341)
پس بنا به عقیده شیعه باید سجده بر زمین و آنچه که از زمین است باشد، به غیر از معدنیات و خوردنی‏ها و پوشیدنی‏ها. البته اهل سنت می‏گویند: اگر انسان روی زمین بایستد، باید پیشانی را بر زمین بگذارد، ولی اگر روی فرش بایستد، روی فرش سجده می‏کنند.
تذکر این نکته لازم است مُهر همان خاک است که برای تسهیل و نظافت بر آن سجده می‏کنند

 فهرست


 


  

  به نام خدا
با سلام  و تبریک  عید ولادت حضرت امام رضا (علیه السلام ) خدمت شما دوستان عزیز
حتما می پرسید چرا انتشار شماره سوم گاهنامه با تاخیر مواجه شده  شاید گناه تاخیرش بنده که مدیر گاهنامه هستم باشه در هر صورت از تاخیر بوجود آمده عذر خواهی می کنیم.
این دو سه ماهی که گاهنامه جدید منتشر نشد یک ماهش مصادف با ماه مبارک رمضان بود که بنده در نمایشگاه قران حضور داشتم و بعضی ازدوستان تشریف آوردند و زیارتشون کردیم  واقعا انسان از این همه عشق و محبت جوانان به خدا و اهل بیت (علیهم السلام) لذت می بره یک روز با جوانی در مورد نماز صحبت می کردم  اشک از چشمانش سرازیر بود و عاشقانه  می گفت حاج اقا واقعا  آدم  وقتی نمازمی خونه یک آرامشی بدست میاره که هیچ جا اون آرامش رو نداره  من خودم به حال  اون جوان غبطه خوردم بیاییم ما هم مانند اون جوان اونقدر ارتباطمون رو با خدامون صاف کنیم  تا بتونیم نماز عاشقانه بخونیم
التماس دعا 

 

 فهرست


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ