یکی از چیزایی که خدا در وجود انسان قرار داده گرایش به لذّت، خوشی و راحتی است که همراه با فرار از درد و رنج و ناراحتی است و او نمیتونه ازش صرف نظر کنه، خدا هم در قرآن این رو میل طبیعی انسان می دونه و در برابر پیروی از دستوراتش اونو تشویق کرده بهش وعده میده اگه این راه رو طی کنه به لذّت و سعادت میرسه و کسایی رو که از این راه سرپیچی کنند به عذاب و بدبختی، تهدید میکنه.
و با تعبیر های مختلفی از لذّت های بهشتی یاد می کنه و میفرماید: «فیها ما تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین وَ أَنْتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»؛ در آن (بهشت) آنچه دلها میخواهد و چشمها از آن لذت میبرد موجود است و شما همیشه در آن خواهید ماند! » (زخرف،71)
انسان در پی چیزی است که اون کمال، زیبایی و لذّت تمام نشدنیه در حالی که در رسیدن به اونها و مصداق دچار اشتباه میشه و به لذّتهای زودگذر و فانی مشغول میشه که محدوده، و در پی رسیدن به کمال با قدرت، ثروت، زیبایی، ریاست و لذتجویی است، اما هرچه قدم در این راه می ذاره و به مقام و ثروت میرسه تازه احساس ناامنی در او بیشتر میشه، چون هیچ چیز نمی تونه نیازشو برآورده کنه و به خواسته حقیقی خود برسه و با اینکه در ظاهر نشون میده به همه خوشیها دست یافته است اما از زندگی لذّت نمیبره، اینجاست که قرآن نسخه شفا بخش رو بیان می کنه تا او بتونه به لذّت حقیقی برسه و می فرماید: ألا بذکر الله تطمئن القلوب؛ آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا میکند.(رعد، 28)
این آیه به ما می فهمونه که تنها به یاد خدا بودن، آرامش انسان را تضمین میکنه، و بسیاری از متفکران مکتبهای گوناگون بهش اذعان داشتهاند همونطوری که ویلیام جیمز استاد فلسفه در دانشگاه هاروارد میگوید: مؤثرترین داروی شفابخش نگرانی، همان ایمان و اعتقاد مذهبی است.( محمدجعفر امامی، بهترین راه غلبه برنگرانی، ص 25)
و کسی که با ذکر و یاد الهی مأنوسه و لذّت مناجات را چشیده و حقیقت اش رو حس کرده حاضر نیست اونو با هیچ لذّتی عوض کنه. همانطوری که امام سجاد(علیه السلام) در مناجات المحبین می فرماید: خدایا کیست که شیرینی محبت تو را چشیده باشد و از تو روی گرداند و به سراغ دیگری رود؟
انسان خداجو همیشه به دنبال لذّت همیشگی است و با خداترسی که در وجودشه، سراغ لذّتی نمی ره که با گناه و نافرمانی بدست میاد. چون خداباوری با گناه سازگاری نداره و عاقبتش پشیمانی و نتیجهاش جهنمه و در اون خیری نیست همونطوری که امیر مومنان علی(علیه السلام) میفرماید: در لذتی که باقی نیست، خیری نیست. (غرر الحکم، ج 6، ص 391)
و رسیدن به این مرحله سختیایی داره که با همت زیاد در برپایی عبادات، و نماز با توجه حاصل میشه و او لذّت عبادت و آرامش رو احساس می کنه!
ایام خوش آن بود که با دوست به سر رفت باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود